«Воскресіння» суб’єкта в англійському постпостмодерністському романі: особливості (пост)реалістичної репрезентації соціальних проблем

  • Дмитро Дроздовський Інститут літератури ім. Т. Г. Шевченка НАН України
Ключові слова: постпостмодернізм, сучасний англійський роман, соціальна фантастика, (пост)реалізм, постправда, антиутопія, містерія, карнавал

Анотація

У статті окреслено репрезентацію соціальних проблем в англійському постпостмодерністському романі.
З’ясовано, що в постпостмодернізмі відбувається повернення суб’єкта, який оприявнює особисті історії, пов’язані з
переживанням травм, болю, потраплянням у ситуації екзистенційного вибору. Проаналізовано, що персонажі
відчувають потребу в екзистенційній правді, яка протистоїть дискурсу постправди. Виявлено, що акцентуація на
особистісному компоненті в постпостмодерністському романі детермінує його особливу чуттєвість і осмислення
соціальних конфліктів і криз із погляду філософії, психології та медицини (біології людини). На матеріалі «Хмарного
атласу» Д. Мітчелла досліджено специфіку антиутопії в постпостмодерністському романі. Антиутопія є жанровим
різновидом соціальної фантастики, у якій наявна критика суспільного ладу, політичних інститутів, ідеологічної
несвободи тощо. Досліджено, що англійському постпостмодерністському роману властива соціальна проблематика, якої не було представлено в постмодернізмі. Проаналізовано взаємодію реалістичного та
вигаданого в сучасних романах Великої Британії. З’ясовано риси (пост)реалізму як однієї зі стильових
особливостей постпостмодернізму. Виявлено комплекс соціальних проблем і мотивів, які критично
осмислюються в англійському постпостмодерністському романі.

Опубліковано
2019-12-23
Номер
Розділ
Статті